آشنایی با غذاهایی که آلزایمر را تشدید میکنند



آشنایی با غذاهایی که آلزایمر را تشدید میکنند





برخی از خوراکی ها علارغم داشتن ویتامین های زیاد ممکن است موجب بروز آلزایمر در افراد شود و ممکن است افرادی که آلزایمر دارند با خوردن این خوراکی ها آلزایمرشان تشدید یابد و برعکس برخی از خوراکی ها نیز هستند که از بروز این بیماری جلوگیری میکنند و افرادی که آلزایمر دارند با خوردن این نوع خوراکی ها از تشدید آلزایمر خود پیشگیری میکنند.

 

چگونه از بروز آلزایمر جلوگیری کنیم؟,جلوگیری از بروز آلزایمر,آموزش جلوگیری از بروز آلزایمر,خوراکی های تشدید کننده آلزایمر

 

پرسش: لطفا درباره رژیم غذایی افرادی که در مراحل اولیه آلزایمر هستند بنده را راهنمایی کنید. پدری ۷۰ ساله دارم که بنا به تشخیص پزشکان به تازگی مبتلا به آلزایمر شده می خواستم بپرسم چه نوع تغذیه ای را مطابق با بیماریشان توصیه می کنید؟

 

ماهی: مصـرف‎ ماهی هایی‎‎ مثل‎‎ قـزل آلا و سـاردیـن‎ به علت دارا بودن‎ اسید چرب امگا ۳‎ خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش‎ می ‎دهند.

 

سیب: عامل اصلی ایجاد آلزایمر، رادیکال های آزاد اکسید کننده هستند که با افزایش سن بیشتر تولید می شوند. در سیب ماده آنتی اکسیدانی به نام "کورستین" وجود دارد که بیشترین مقدار آن در پوستش نهفته است. سیب قرمز در مقایسه با سیب زرد و سبز آنتی اکسیدان بیشتری دارد. اگر می خواهید جلوی تولید رادیکال ها را بگیرید یا تولید آن ها را به حداقل برسانید، حداقل روزی یک عدد سیب قرمز با پوست میل نمایید.

 

زردچوبـه: زردچوبه‎ در درمان‎ و پیشگیـری‎ از بیماری‎ آلزایمر موثر است‎. رنگ زرد "زرد چوبه" به دلیل وجود ماده ای به نام کورکومین(CURCUMIN) است. محققان‎ دریافتند زردچوبه‎‎‎ یا رنگ‎ دانه زرد موجود در ادویـه "کاری"،‎ پروتئینی به نام‎ "بتاآمیلیوئیـد" را در مغـز موش ها تجزیه‎‎ کرده و از رسوب‎‎ این‎‎ پروتئین جلوگیری‎ می ‌کند، زیرا این پروتئین سبـب تخریب‎ بافت‎ مغز می‎‎شود. محققان‎ معتقدند زردچوبه‎ بیش‎ از هر داروی‎ دیگری‎‎ در پیشگیری از تشکیل‎ توده‎ پروتئینی‎ موثر است‎. این‎‎‎ تحقیق‎ نشان می‎‎ دهد، می توان از خـواص‎ ضدالتهابی‎‎ و آنتی اکسیـدانی‎‎ ایـن مـاده‎ در بیماری هایی‎ ماننـد سـرطان‎، آلـزایمـر و بیماری های‎ قلبی‎ بهره‎ برد.

 

گردو: گردو را به نام "غذای مغز" نیز می شناسند و این فقط به خاطر شباهت آن به مغز نیست، به خاطر وجود امگا ۳ فراوان آن می باشد. برای درست عمل کردن مغز، به امگا ۳ نیاز داریم. آنتی اکسیدان گردو در بین آجیل ها از همه بیشتر است. پس مصرف گردو نیز می تواند از آلزایمر پیشگیری کند.

 

بادام: بادام نیز آنتی اکسیدان است. در پوست بادام ویتامین E  وجود دارد. این ویتامین، یکی از انواع آنتی اکسیدان ها می باشد.

 

روغن زیتون: روغن زیتون از بروز فراموشی و آلزایمر در افراد مسن جلوگیری می‌ کند. اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن زیتون می‌ تواند باعث حفظ ساختار غشای سلول ‌های مغزی شوند.

 

اسید فولیک: طی تحقیقاتی مشخص شد میزان اسید فولیک در خون افراد مبتلا به آلزایمر پایین است و در تحقیق دیگری مشاهده شد مصرف کم سبزیجات سبز رنگ موجب افت اسید فولیک خون و بروز لخته های خونی در مویرگ های مغز و آسیب به بافت مغز می شود که فراموشی را در پی دارد.

 

همچنین مصرف لوبیای سویا نیز مفید است.

 

سالمندان تحصیل کرده کمتر آلزایمر می گیرند. افرادی که مدت طولانی تری به تحصیل ادامه می دهند، بهتر می توانند در برابر مشکلاتی چون زوال عقل و آلزایمر مقاومت کنند و با این که مغز اشخاص تحصیلکرده تفاوتی با سایر افراد ندارد اما کمتر دچار علائم آلزایمر و فراموشی می شوند. پژوهشگران دریافتند تحصیلات طولانی تر سبب می شود که افراد راحت تر تغییرات مغزی را تحمل کنند و کمتر تحت تاثیر این تغییرات قرار بگیرند. در ازای هر یک سال تحصیلات بیشتر، احتمال ابتلا به آلزایمر ۱۱ درصد کاهش پیدا می کند.

 

طی تحقیقاتی مشخص شد میزان اسید فولیک در خون افراد مبتلا به آلزایمر پایین است و در تحقیق دیگری مشاهده شد مصرف کم سبزیجات سبز رنگ موجب افت اسید فولیک خون و بروز لخته های خونی در مویرگ های مغز و آسیب به بافت مغز می شود که فراموشی را در پی دارد.

 

یادگیری زبان خارجی از آلزایمر جلوگیری می کند: مطلب جالب دیگر این که دو زبانه بودن و یادگیری زبان دوم در اواخر زندگی، می تواند به کاهش روند زوال ذهن و بروز بیماری آلزایمر کمک کند.

 

 

پاسخ دهید

جدیدترین مطالب
پربیننده هفته
پربیننده ماه

فروشگاه سایت

اخبار ایران و جهان